divendres, 9 de novembre del 2012

Tarragona és segura per als motoristes, però no per als ciclistes

Tarragona és la ciutat catalana més segura per circular en moto. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat la Unió Catalana d'Entitats Asseguradores i Reasseguradores (UCEAC) després d'un estudi acurat i exhaustiu de 38.000 accidents greus ocorreguts durant l'any 2010. Per això, el consistori tarragoní ha rebut un guardó que l'acredita com el municipi que ha fet millor els deures en circulació vial pel que fa a les dues rodes. Motoritzades, això sí. De fet, en els darrers mesos, les places d'aparcaments per a motos han augmentat de manera exponencial als carrers de Tarragona.
És una clara aposta de la intenció de l'administració tarragonina de fomentar la circulació en motocicleta com a mesura més eficient des del punt de vista energètic, i per instar a fer un ús del cotxe cada cop menor. Precisament, aquesta setmana el Palau de Congressos ha estat la seu del primer Congrès Mediterrani sobre eficiència energètica i Smart Green Cities. És a dir, un simpòsium sobre com fer les ciutats més sostenibles.

Begoña Floria i Carles Castillo (segon i tercer per la dreta), durant l'acte d'entrega dels premis d'UCEAC. Foto: Ajuntament de Tarragona.


És simptomàtic, però, que, malgrat els projectes dissenyats i els anuncis de fa tan sols tres anys, Tarragona continuï suspenent, i de manera flagrant, en carrils bici. És també circulació sobre dues rodes i, a més, sostenible. Què hi ha de la idea de construir 29 quilòmetres al llarg de tot el terme? Actualment, tan sols es pot circular pels carrils que ja existien fa una pila d'anys, i que es van crear quan la idea de la sostenibilitat era bastant peregrina.
No són més d'una dotzena. I alguns, semi tallats i amb obstacles, com ara arbres o fanals, que encara dificulten i molt la circulació en diversos trams de l'N-340 en direcció a Campclar. Per no parlar dels carrils que s'acaben en baixar una vorera i sense cap senyalització prèvia. Això, sí, des de Campclar fins a Bonavista el carril ja és una realitat des de fa temps.

Els aparcaments per a motos al carrer August són recents. Foto: S.C.

Però és del tot insuficient quan, just abans de la celebració de la Bicicletada de l'any passat, des del consistori s'afirmava que Tarragona és una ciutat que vol apostar per aquest mitjà de transport i que tindrà especial cura dels ciutadans que l'utilitzin.
Donar prioritat a la moto en comptes del vehicle particular ja és un avenç molt gran, però els carrils bici són necessaris. També és cert que l'orografia de la ciutat és complicada. Ara mateix, l'Ajuntament està a l'espera que diferents trams de les carreteres d'accès a la ciutat, principalment l'N-340, per l'àrea de Llevant, passin a mans municipals, per poder-la urbanitzar i, de pas, crear-hi un carril bici. L'altra gran aposta inicial és a l'entrada per l'N-240, on s'hi construiria un carril per als estudiants universitaris. El problema, com sempre, doncs que la caixa està buida. Donem-los un temps de marge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada